TÁMOP 3.2.2
Jó gyakorlatok - egészségnevelési programA pályázatról
1. “Egészségesen élni” (kompetencialapú, komplex program általános iskolában)
- egyéni készségek fejlesztése
- egészséget támogató környezet kialakítása
- helyi közösségi erőforrások mobilizálása
2. A Jó gyakorlat tulajdonosa:VKI Mezőszél Utcai Iskola 7623 Pécs, Mezőszél utca 1.
Odrobina Zoltán igazgató (VKI Mezőszél Utcai Általános iskola odrobina@varoskozponti.hu , 06-72-512-475)
3. A megvalósítás helyszíne:
Dél-Dunántúl
Pécs
7623 Pécs, Mezőszél utca 1.
VKI Mezőszél Utcai Iskola
4. Alkalmazási területe
Kompetenciák: anyanyelvi (kommunikáció)
- matematikai
- természettudományos
- problémamegoldó
- szociális (együttműködés, tolerancia, kezdeményezőkészség)
- digitális
- esztétikai-művészeti
- hatékony tanulás
Az alkalmazási területek: általános iskola, 6-14 -ig
A program célja:
J. Piaget : „ a személyes cselekvési sémák gondolkodási műveletekké válnak”.
- az egészséghez szükséges tudás és készségek megszerzése
- a cselekvésen alapuló egészségtudatos magatartás kialakítása
- egészség- kockázati tényezők befolyásolása megelőzéssel
- a helyi közösség erősítése az egészség, mint „érték és eszköz” érdekében – az egészég iránti felelősség, az egészséges életvitel megalapozása
Tanulóközpontú/gyermekközpontú tanulásszervezés és foglalkozások:
Témanap (forgatókönyv, eszköz- és erőforrásigény, szervezés, tapasztalatok)
Célcsoport: osztályoknak, napközis csoportoknak, évfolyamoknak ajánljuk
Hasznosíthatóság: kiválóan alkalmas az információ- gyűjtésre, mérlegelésre, adott témában
való elmélyülésre, kreativitásra, a kooperatív tanulási technikák alkalmazására, a tolerancia és az együttműködés megtapasztalására
- Zöldség-gyümölcs
- Egészséges táplálkozás
- Másképp főzni
- A gerinc egészségéért
- A mozgás öröme (családi program)
- Sportnap
- Felkészülés a felnőtt életre
Témahét (forgatókönyv, eszköz- és erőforrásigény, szervezés, tapasztalatok)
Célcsoport: napközis csoportok, felső tagozat vagy minden tanuló számára ajánljuk
Hasznosíthatóság: kiemelten alkalmas a diákoknak egymás megismerésére, a közös élményszerzésre, az együttgondolkodásra
kitűnő lehetőség a szülők, nagyszülők, testvérek bevonására
életmód és szemlélet-formálási lehetőség saját élményen keresztül
- Művészet – Sport – Egészség
- Mozduljunk
Projekt (forgatókönyv, eszköz- és erőforrásigény, szervezés, tapasztalatok
Célcsoport: az életkori sajátosságok figyelembe vételével minden tanuló
Hasznosíthatóság: probléma felvetés, körvonalazás, az aktuális helyzet felmérése, a kutatás, cselekvés
A tanulók mérhetik, érzékelhetik a változást a közös munka eredménye, produktuma kiindulópontja, indítója lehet a következő projektnek
- Energiaegyensúly (életmód: táplálkozás – mozgás)
Kortárs oktatócsoport (szervezés, felkészítés, működtetés, tapasztalatok)
Célcsoport: 7 – 8. évfolyamos érdeklődő diákokkal ajánljuk megalakítani a csoportot, akik szívesen foglalkoznak társaikkal és a kisebbekkel
Hasznosíthatóság: kiválóan alkalmas személyiségfejlesztésre, az együttműködés, a problémamegoldás, a kommunikáció és a tolerancia fejlesztésére
- Szelektív hulladékgyűjtés témában
- Egészséges táplálkozás témában
A fejlesztés lépései:
- osztályfőnöki órák témái
- ételkóstolók
- témanapok
- iskolai Egészségkép elkészítése (teljes körű méréssel)
- Egészségterv
- belső továbbképzés
- visszacsatolás az egészségképhez
- témahét
- Intézményi Egészségstratégia kidolgozása
- intézményi stratégia és a programok megvalósítása
Újszerűsége:
Az összegyűlt tapasztalatok, az egymás mellett futó programok, kezdeményezések összerendezése, rendszerbe foglalása (Egészségstratégia).
A tantestületben a szervezeti kultúra fejlesztésének kiváló lehetősége a közös gondolkodás, szervezés, a közös élmény és a mérésekkel visszaigazolható változás.
Értékelés:
- A programokban résztvevők száma, véleménye.
- A mérhető mutatók változása.
- Az emberi kapcsolatok változása
7. Referenciák:
- Dán-magyar környezeti nevelési együttműködés (OM, KVM, Fővárosi Önk.)
- Young Minds program (Universiti College of Copenhagen, WHO Európai Regionális Központ)
- Shape Up Europa program (Egészséges Városokért Alapítvány)
- IDEFICS program (PTE Gyermekklinika)
- Öko-Iskola (OFI, OM, KvVM)
- „Hozd a formád Magyarország” (Egészséges Városok Szövetsége)
8. Humán-erőforrás igény:
Tapasztalataink szerint a téma iránt elkötelezett pedagógusokból munkacsoport működése a leghatékonyabb.
A munkacsoport mellett
- az osztályfőnökök
- a diákönkormányzat segítő tanára
- a napközis nevelők
- a szakértőként bevonható szülők
- a szervezéshez segítőként megnyerhető szülők
Eszközigény: az egyes programoknál megtalálhatók
10. Költségek:
11. Átvételi feltételek költségvetése:
12. A döntésre felhatalmazott személy: